מיומנויות SEL

מה ארגונים יכולים ללמוד מבתי הספר?

מיומנויות SEL, הן מיומנויות רגשיות חברתיות, SEL- Social Emotional Learning לילדים ולמבוגרים

אין כמו התקופה הנוכחית כדי להמחיש את מה שנאמר בשנים האחרונות: העולם כל הזמן משתנה, ואנחנו חייבים להשתנות איתו. להיות אדם שלומד לאורך כל מחזור החיים (Life long learner) היא הכרח קיומי ולא מותרות.

בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה שקטה בתחום החינוך בעולם. השיח עובר ממיקוד בעיקר ביכולות קוגניטיביות להבנה לגבי המקום המרכזי שיש למיומנויות רגשיות חברתיות בתהליכי למידה (SEL- Social Emotional Learning). מחקרים נאספים מהארץ ומהעולם ומראים ממצאים שומטי לסתות לגבי ההשפעה של תכניות כאלו על הישגים במגוון תחומי חיים, מלבד התחום אקדמי. במיוחד בולטות בתוצאותיהן התכניות שלא מסתפקות בתכנית לימודים קונקרטית של המיומנויות, אלא מקנות אותן כחלק מתהליך מערכתי בכל בית הספר – כלומר: הכשרה של המורים במיומנויות הללו בעצמם לפני שהם מנחילים אותם הלאה אותם לתלמידים.

מהן מיומנויות SEL?

מדובר ב-5 מיומנויות מרכזיות

  1. מודעות עצמית: זיהוי רגשות, תפיסה עצמית, זיהוי חוזקות, בטחון עצמי, מסוגלות.
  2. ניהול עצמי:  שליטה בדחפים, ניהול לחצים, משמעת עצמית, מוטיבציה אישית, התמדה, הצבת מטרות, התארגנות וניהול משימות.
  3. מודעות חברתית: יכולת לראות את הפרספקטיבה של הצד השני, אמפטיה, ראיה וכבוד לאחר והשונה.
  4. מיומנויות בין-אישיות: תקשורת, מעורבות רגשית, בניית מערכות יחסים, עבודה בשיתוף פעולה, פתרון קונפליקטים, חיפוש עזרה ומתן עזרה.
  5. קבלת החלטות אחראית: זיהוי בעיות, ניתוח מצבים, פתרון בעיות, הערכה, רפלקסיה, אחריות אתית.

(מתוך האתר של המרכז הבינתחומי, לקריאה נוספת כאן

מממ... נשמע מוכר, לא?

האם זה נשמע לכם מוכר? ובכן, מספר סקרים ועבודות של השנים האחרונות* עשו ניסיונות למפות את מיומנויות עולם התעסוקה העתידי וממצאיהם כוללים בתוכם הרבה מתוך הרשימה הזו. בסקירה יסודית שנעשתה ב"לימי – הבית למקצוע הלמידה הארגונית", מוצג המכנה המשותף לסקרים המובילים שנעשו, והם:

כל המחקרים הצביעו באופן גורף על שלושת המיומנויות האלו:

  • יצירתיות
  • בינה חברתית (נקראת גם: הנעת אנשים / תקשורת בין אישית)
  • למידה מתמדת  (בחלק מהמחקרים נקראת גם: גמישות קוגניטיבית / growth mindset)

מיומנויות עליהן הרוב המכריע הצביעו:

  • יכולת שיפוט / חשיבה ביקורתית
  • גיוון תרבותי
  • אינטליגנציה רגשית וניהול עצמי
  • אוריינות במדיות חדשות / מיומנות טכנולוגיות

כלומר, ישנה הלימה גבוהה בין מה שעולם העבודה מסמן כמיומנויות העתיד הנדרשות, ומה שגישת המיומנויות החברתיות-רגשיות שמה במרכז, ומגבה במחקר את ההשלכות החיוביות הרחבות של ההשקעה במיומנויות אלה.

אילו תוצאות הקניית מיומנויות SEL מייצרות?

המחקרים מראים כי המיומנויות הללו קשורות ומנבאות הצלחה אקדמית, ויסות עצמי, הצלחה בעבודה, בריאות כללית טובה יותר, פחות בעיות נפשיות ופחות הסתבכויות עם החוק (!)

כשמשלבים למידה רגשית חברתית בתוך תהליכי למידה יש בקרב הלומדים מעורבות גבוהה יותר, אפקטיביות, הנאה, וקשר חזק יותר עם המורים.

גם בהיבט הכמותי נבדק ונמצא כי על כל 1$ שמושקע במערכת החינוך בהקניית המיומנויות הללו, יש חסכון של 11$ בטווח הארוך בתכניות מניעה, נשירה וכיוב'...

שני גורמים עיקריים תומכים בעלייה של העניין והמוטיבציה להקניית המיומנויות הללו בשנים האחרונות:

  • מחקרים בחקר המח – גילו שאין הבחנה בין יכולות קוגנטיביות ורגשיות. שני התחומים קורים בתהליכי ללמידה ומשפיעים זה על זה. המח הוא גמיש ויכול להשתנות לכל אורך החיים.
  • הכנה לעולם התעסוקה המשתנה. העולם הבלתי צפוי מעלה את חשיבותן יכולות בין אישיות – שהם המרכיבים המרכיבים האנושיים שיהיו רלוונטים תמיד: עבודת צוות, ניהול קשוב, תקשורת איכותית... אף על פי השינויים הרבים שלא ניתן אפילו לצפותם.

תפקידה של מערכת החינוך בהכנת תלמידיה לחיים יצרניים בעולם כאוטי חשוב מתמיד. ובמרכז תפקידה זה, עליה להכין אותם להסתגל וללמוד בצורה מהירה וממוקדת, משום שהם יאלצו ללמוד לאורך כל חייהם, ויצטרכו ככל הנראה להמציא את עצמם מחדש כמה פעמים במהלכם.

מה אנחנו יכולים להקיש מה"מהפכה" הזו לעולם למידת המבוגרים?

המסגרת המושגית של היכולות הרגשיות חברתיות ממסגרות באופן בהיר ואמפירי את מה שנוהגים לכנות במושג האוורירי "מיומנויות רכות" שזוכה לפרשנויות שונות ומגוונות בשיח הפופולרי.

המחקרים מתחום החינוך שופכים אור על המרכיבים החמקמקים שעושים למידה אפקטיבית, והם:

  • שילוב של היבטים רגשיים באופן בלתי נפרד מתהליכים קוגנטיביים ההופכים את הלמידה לאיכותית ואפקטיבית יותר.
  • החשיבות של אקלים הלמידה על איכות הלמידה ועל התוצרים שלה.
  • חשיבות הדוגמא האישית, או כפי שאוהבים לכנותו: ה- "Walk the Talk" של המרצים/מנחים בהקניית הידע והמיומנויות שהם מלמדים.

רצוי להתחיל בהקניה ובסביבת למידה המקדמת מיומנויות רגשיות חברתיות מגיל צעיר ככל האפשר, אבל אף פעם לא מאוחר מידי. ההכנה וההסתגלות לשינויים בעולם התעסוקה המשתנה מחייבת למידה מתמדת לאורך כל מחזור החיים, ותכונותיו של המח האנושי מוכיחות כי אימון ומאמץ יכולים להביא לשינויים משמעותיים בכל גיל. אי לכך, נכון ליישם את ההבנות של גוף המחקר העשיר הזה גם על עולם העבודה, ובמיוחד לאור השינויים הקיצוניים שהוא עובר בתקופה האחרונה.

אך עושים את זה? – אכתוב על כך באריכות במאמר הבא, היות והקניית מיומנויות רגשיות וחברתיות הן הליבה של העיסוק שלנו פה, ב"במקום".

שנה טובה ומבורכת לכל התלמידים, המורים, העובדים והמנהלים הלומדים.

* The Future of Jobs Report 2018, דו"ח 2020 Future Work Skills, מודל I PRO Skills , רשימת The 10 Vital Skills You Will Need For The Future Of Work  בForbes, רשימת 5 skills the next generation will need for success של EF.

הרחבה על כולם, בקישור לאתר limi, לימי: https://limi.co.il/future-work-skills/)

שתפו את הכתבה

קבל מאיתנו עדכונים באופן קבוע

דילוג לתוכן