למידה יישומית

למידה היא לא דבר מורכב בכלל. 
מה שמורכב הוא תהליך ההטמעה המגשר בין הידע ה"יבש" לבין היישום בפועל.

כדי להטמיע חומרי ותכני למידה, במגוון רחב של כישורים רגשיים, מעשיים ושכלתניים, נדרשת מתודה ברורה, אשר הוכחה בשטח כמחוללת שינוי בר קיימא.

ליווי ושירותי פיתוח הלמידה היישומית מתמקדים בפיצוח אתגרי למידה מורכבים בתחום המיומנויות הרכות, וכוללים מגוון אמצעי הטמעה, כמו: תרגילי הטמעת תכנים, פיתוח סימולציות לארגונים ומוסדות אקדמיים ומרכזי למידה ארגוניים, הפקת סרטוני סימולציה לצרכי למידה מקוונת ופרונטלית, רכיבים חווייתיים ופרקטיים.

במסגרת פיתוח אמצעי הלמידה היישומיים, הלקוחות מקבלים עזרי למידה מותאמים אישית, באופני מימוש עשירים: סדנאות, מערכי סימולציות, תרגילים חווייתיים, ומגוון כלים רחב. אמצעים אלו מאפשרים את הטמעת חומרי הלמידה שעל הפרק, באמצעות תרגול ויישום מעשי המוביל לשינוי התפיסות וההתנהגויות בפועל ולאורך זמן. 

שנים רבות עסקתי ועודני עוסקת, בלימוד והטמעה של Power skills - יכולות רגשיות ובין אישיות, החיוניות כיום לכל מנהל בכל תחום מקצועי. אחת הדרכים האפקטיביות ביותר שמצאתי עד כה מתוך ניסיוני, היא השימוש בסימולציות עם שחקנים, כאשר גם לדרך זו יש מגוון ביטויים ואופנים. וכדי שזה יעבוד כמו שצריך, מערכת הסימולציות חייבת להיות בנויה ומנוהלת נכון. 

במסגרת זו, אשתף אתכם איך אני עושה זאת, כשבצניעות אבטיח - שזה תמיד עובד, תמיד משאיר חוויה עוצמתית והכי חשוב – תמיד מלמד באופן עמוק אשר יוצר אימפקט לאורך זמן. 

איך זה נראה בזמן אמת? 

בתוך הקורס או הסדנה, תהיה הקנייה קצרה של מיומנות חשובה שנבחרה: מו"מ, ניהול קונפליקטים, טיפול בהתנגדויות או הקשבה - מה שחיוני לקבוצה הלומדת. 

ההקניה תכלול: מושגים מרכזיים, מודלים, כלים שימושיים כדי לשפר את המיומנות. ובמהלכה או בסופה של הקנייה: תרגול מעשי, שנראה כך:

שחקן/ית או שחקנים נכנסים לחדר, הקבוצה קוראת יחד רקע קצר כדי להיכנס לאווירה, וחברי הקבוצה מתנסים במיומנות שנלמדה - אל מול השחקן. מה שקורה בשטח, הוא הרבה יותר ממעניין ואטרקטיבי: המשתתף מהקורס מגלם תפקיד שהוא מכיר - כלומר הסיטואציה מאד מוכרת לו מהשגרה שלו,  ולכן תוך שניות ספורות הוא נשאב אל תוך התרחיש ושוכח שצופים בו. הוא מתמודד עם הסיטואציה מספר דקות,  כאשר השחקן מאתגר אותו. לאחר מכן הוא זוכה לראות גם אחרים עושים זאת, בסגנונות אחרים משלו, וגם מקבל משוב מונחה היטב שמסייע לו ללמוד לעומק מה דרכי הפעולה שלו יצרו וכיצד הוא יכול להתאמן על מנת לשפר את האפקטיביות שלו במצבים מסוג זה. לעיתים נבחר גם להשתמש בצילום לצורך הגברת הפידבק והלמידה ונאפשר למתנסה משוב מקצועי בליווי צפיה בהתנסות. 

בונוס משמעותי הוא המשוב של השחקן - המאשר למתנסה לקבל באופן בלתי אמצעי משוב על החוויה מולו. תחשבו על זה: הזמנות חד פעמית לשמוע באמת מה העובד/ הלקוח/ המנהל שלכם מרגיש כלפיכם באמת כשאתם נמצאים מולו בסיטואציה מורכבת. נדיר, נכון? 

במידה והמסגרת מאפשרת, המערך ימשיך להיטמע, בעזרת תרגול חוזר וצעדים נוספים המאפשרים התקדמות ויישום של הלמידה שממשיכה להצטבר. 

אתם בטח שואלים: למה להשקיע בעבודה עם שחקנים? הרי אפשר לעשות סימולציות עם המשתתפים. קראו את זה ואני בטוחה שתשתכנעו.

מה עומד מאחורי מערך סימולציות איכותי ואפקטיבי?

הבסיס החשוב ביותר לסימולציות איכותיות, הוא התחקיר המקדים. ראשית, הזיהוי והאיתור של המיומנות החיונית ביותר בזמן הנוכחי, ולאחר מכן בניית התרחישים אשר לוכדים באופן מדויק את האתגר הגלום ביישום מיטבי של המיומנות. 

לכן, לשם כך נדרשות כשעתיים- שלוש של שיחות מקדימות לצורך דיוק האתגר ובניית התרחישים, ולאחר מכן ניתן להוציא לפועל תרחישים ריאליסטיים שהמשתתפים צוללים לתוכם, ובסופם קורה ששואלים את השחקן: "רגע, אתה עובד פה?"   

מהם התנאים הנחוצים לשם כך?

א. מסגרת זמן של לפחות שעתיים וחצי. סימולציות הן כלי עוצמתי וצריך להיכנס לעבודה באופן הדרגתי וקשוב ולאפשר לקבוצה לחוש ביטחון ונינוחות עם הכלי. 

ב. מספר מקסימלי של 18 משתתפים ומשתתפות. מעבר לכך, ההתנסות יכולה להחוות כמאיימת ומאבדת מיעילותה. *

ניתן לקיים סדנאות סימולציה מקוונות! יש לנו ניסיון רב בכך. עם זאת, סדנה הנסיון מראה כי בסטינג כזה נכון להגביל את כמות המשתתפים ל-12* לכל היותר.

ג. מרחב פיזי המאפשר ישיבה משותפת ללא שולחנות ועם מרחב לתרגול. כיתה המיועדת ל-30 לומדים תספיק.  

ד. צוות מקצועי - מנחה מקצועי המיומן בהעברת סימולציות ושחקנ/ים ייעודיים לעבודה מהסוג הזה. במידה ואין לארגון צוות שכזה אנו יכולים לספק אותו.

במסגרת הקורס הפעלנו מפגשי סימולציה עם שחקנים. העבודה עם שירה היתה מדהימה הן ברמת התכנון והן ברמת הביצוע. ההנחייה נעשתה ברגישות ובתבונה רבה ונסכה בסטודנטיות תחושה של בטחון וחוסר שיפוטיות . בתגובה הסטודנטיות נפתחו להתנסות, שיתפו פעולה באופן מעורר השתאות והמשובים היו בהתאם. סימולציות הן כלי ללמידה עמוקה וחוויתית ובמיוחד כשהן מובלות על ידי אשת מקצוע מהמעלה הראשונה. תודה שירה על ההזדמנות לעבוד יחד!!!

ד"ר אורלי אללוף, ממכללת תל אביב יפו

יש ארגונים אשר מחזיקים צוות הדרכה והנחייה מיומן המכיר היטב את הארגון, אנשיו ואתגריו ומעוניינים להכניס מתודות חדשות של עבודה כגון סדנאות סימולציה. 

במקרה זה, לא תזדקקו לשירותי הנחיה ו/או משחק (ניתן להזמין כל אחד מאלה באופן בלתי תלוי), אבל אם תרצו לשלב סדנאות סימולציה איכותיות עם שחקנים, תזדקקו לעזרה, על מנת לבנות אותם באופן מקצועי ויעיל - וכאן אנחנו נכנסים לתמונה.

עם ניסיון משמעותי מאז 2016 בבנייה והובלה של סדנאות סימולציה, אני בונה סדנאות סימולציה שעובדות בשטח, בצורה חד משמעית. עברתי כבר את כל השלבים והטעויות שיש בספר: סימולציות ללא שחקנים, היעדר הכנה מתאימה לקבוצה, משוב לא מותאם… ואני כאן כדי לבנות ולהנחות אתכם כיצד לעשות את זה, כך שזה תמיד יצליח. 

מה זה כולל?

א. תחקיר יסודי ובנייה של תרחישים איכותיים למשתתפים וטקסט מפורט לשחקנים.

ב. הכנה של צוות השחקנים לקראת הפעילות. 

ג. הכנה מקדימה של המנחה/ים הפנימיים לקראת הפעילות - כולל מערך ומצגת מוכנה להעברה. 

לצורך המחשה אתם מוזמנים לקרוא על פעילות כזו שבוצעה בבית הספר למו"מ "שקלא וטריא" : קראו כאן. 

סימולציות- הן התשוקה וההתמחות המרכזית שלי, אבל לא היחידה. לצד העיסוק בבניה והנחיה של סימולציות, פיתחתי מתודות רבות ומגוונות ללמידה ששמה במרכז את התוצר היישומי שלה. 

העקרונות המרכזיים לכך בהקנייה של Power Skills הן:

א. בהירות ומיקוד לגבי מטרות ותוצרי הלמידה.

ב. שילוב של ידע וחוויה - תיאוריה לבדה לא מספיקה. מנגד, רק חוויה ללא המשגה, משאירה את הלומדים מבולבלים וללא אחיזה. ולכן, כל תהליך לימודי צריך לכלול גם צעדים של תרגול הלמידה, גם המשגה שנותנת ערך, וגם מעבר וחיבור ביניהם הלוך ושוב לצורך חיזוק ועיגון החוויה בסכימות-חשיבה קיימות וחדשות. 

ג. בחירה של מתודה/ות המתאימות לתוצאות המבוקשות. לדוגמא: רוצים ללמוד התמודדות עם שיחות קשות? רצוי שהתרגול יכלול את השלבים הנחוצים לכך: חשיבה, הכנה, ביצוע. 

דוגמאות למערכים של למידה יישומית שאני עושה בהם שימוש עבור לקוחותיי: התייעצויות עמיתים מונחות, תרגילים מתגלגלים, סדנאות סימולציה, מפגשי outdoor תפורים בקפידה (לא פעילויות גנריות),  סרטוני הדגמה ועוד…

עבדנו עם שירה כמה פעמים, סביב מיומנויות בין אישיות שרצינו לאפשר למנהלים שלנו לרכוש. פשוט שדרוג מטורף של הלמידה. השילוב של ההמשגה וההתנסות שעליה גם ישנו משוב, הוא פשוט ה-דבר. סופר מקצועית ומוצלחת בעיני.

הילה לבנה, מנהלת פיתוח ארגוני רשת אמי"ת

לקוחות נוספים שנהנו משירותי הפיתוח ו/או ההנחייה של אמצעי הלמידה יישומית של "במקום":