פיתוח מנהלים

פיתוח המנהיגות של מנהלים ומנהלות הוא אתגר מרכזי של מרבית הארגונים. זאת משום שאחד מתפקידיו/ה המרכזיים של המנהל/ת הוא לפתח ולאתגר את אנשיו/ה, על מנת לתמוך את השגת המטרות השאפתניות של הארגון. ולשם כך עליו לעשות זאת בעצמו/ה באופן מתמשך.

אנשים חושבים שלהיות מנהל/ת זו פסגת העולם. בפועל, מדובר באינסוף אחריות, מתח, ים של משימות ולא מעט רגעי בדידות. 

האמת היא, שזה לא חייב להיות כך. יותר נכון, בשביל שחברה תמקסם את עצמה, על המנהל/ת להיות: נינוח/ה, מפוקס/ת, בטוח/ה בעצמו/ה וסומך/ת על עצמו/ה, עם השפעה, מבט רחב וקשרים מצוינים עם קולגות וצוות העובדים.

הדרך לשם עוברת דרך חיזוק עמוד השידרה והתפיסות הניהוליות מחד, ומתן כלים מעשיים להוצאה לפועל של היכולות הללו מאידך. 

מה אפשר לקבל ב"במקום" העונה על הצרכים הללו?

לאיכות צוות ההנהלה וסגנון המנהיגות של המנכ"ל/ית, יש השפעה ישירה על איכות קבלת ההחלטות והיכולת להוביל את הארגון לצמיחה ושגשוג.

כל צוות הנהלה מאופיין בדפוסי תקשורת, שגרות עבודה, רמת אמון ופתיחות (ועוד כמה מאפיינים) הייחודיים לו וכל נתון מאפיין, משפיע על אופן התמודדות הארגון מול אתגרי המציאות המשתנים.

ליווי מערכתי לצוות ההנהלה, מתחיל בנקודה העיקרית, של זיהוי והתחברות למנהיגותו/ה של המנכ"ל/ית ולערכים שהם חלק ממנו/ה ושהוא/היא מעוניין/ת לקדם. ומשם באופן ישיר - אל האיכות של עבודת הצוות הנחוצה, כדי להשיג את יעדי הארגון, באופן ההולם את ערכיו. 

אין צוות הנהלה אחד הדומה למשנהו, ועל כן אין תהליך ליווי הנהלה דומה למשנהו. חשובה מאד ההתאמה המדויקת של תהליך הליווי לארגון. ולכן, כל תהליך כזה, יתחיל בהיכרות מעמיקה עם צוות ההנהלה והעומד בראשו, מאפייניהם כפרטים וכצוות, סביבת הפעולה שלהם והאתגרים העומדים בפניהם - ורק אז, על בסיס נתונים אלו, תיבנה תכנית ליווי מגשימה, התחומה בזמן וביעדים. 

בחרנו בשירה לצורך ליווי לשינוי במבנה הארגוני והניהולי של החברה. 

פגשתי יועצת ארגונית בעלת ניסיון רב, פתוחה מחשבתית , יצירתית וחכמה שאתגרה אותי ושאלה שאלות קשות וישירות בגובה העיניים וגרמה לי להסתכל על התהליכים מזוויות נוספות. יצאנו לדרך של עבודה משותפת שכללה ראשית, ניתוח מעמיק של החברה , התייחסות לנושאים כמו חזון החברה, ערכים, תהליך של היכרות עם המנהלים ועם תהליכי העבודה.

הגדרנו תהליך עבודה משותף ובעיקר בנינו יחסי עבודה המושתתים על שקיפות ואמון.

תודה על תקופה מרתקת, על תהליך של חשיבה וביצוע שהביא אותנו לאן שאנחנו היום.

ירון רוקמן, מנכ"ל אשטרום נכסים

קהל יעד: מנהלי/ות מנהלים/ות

משך: 3-6 מפגשים של חצאי יום/יום מלא

תוצר: תפיסת תפקיד המותאמת לדרג ולארגון, כישורים מתקדמים בתחום הניהול והמנהיגות, יצירת רשת תמיכה והתייעצות, חיבור מהותי והובלה למימוש לערכי הארגון. 

תנאי מקדים: אבחון צרכי הארגון והדרג (כ-6 שעות)

מנהלים/ת בדרגי ביניים נמצאים פעמים רבות בסיטואציה של 'בין הפטיש לסדן'. מצד אחד, הם/ן נתונים/ות להנחיות מההנהלה הבכירה, אך מנגד, עליהם/ן להוביל ולהנחות מנהלים/ות תוך שמירה על מרחב הפעולה והאוטונומיה שלהם. רבים/ות מהם/ן מתקשים/ות להתמקם בין שני הקצוות באופן אפקטיבי, ולקיים שגרה נכונה וניהול אותנטי ששומר על קשר עם השטח מחד אך אינו גולש למיקרו-מנג'מנט מאידך. 

על מנהלים/ות בדרג זה, ללמוד לגבש תפישת תפקיד מותאמת, ולשכלל את מיומנויות ושגרות הניהול שלהם/ן, כך שיאפשרו להם/ן להתמקם נכון: להיות "על" הדברים אך לא לטבוע בתוכם, כך שיוותר להם/ן זמן, פניות ומרחב - לחשיבה, תכנון ומבט – על, על הפעילות הנוכחית והעתידית. 

קורס פיתוח מנהלים/ות למנהלי/ות הביניים, מתמקד בחיזוק ושכלול מיומנויות הניהול, תוך בחינה של שגרות הניהול הקיימות וניתוחן. חלק מובנה מהקורס מופנה לתכלית חשובה, של יצירת רשת מקצועית ואישית ומרחב לחשיבה והתייעצות הדדית בין המנהלים/ות בדרג, שיפעלו ככוח משותף וחזק.

בנוסף, בקורס זה יושם דגש על מיומנויות בין אישיות מתקדמות. לדוגמא: ניהול קונפליקטים בסביבה מורכבת, השפעה כלפי מעלה, הובלת שינוי והתמודדות עם התנגדויות, תהליכי פיתוח, אימון  וקידום מנהלים/ות. 

קהל יעד: מנהלים/ות ואנשי מפתח בארגון

משך: 4-6 מפגשים של חצאי יום/יום מלא

תוצר: ידע מעשי ואימון במיומנויות מנטורינג, ויכולת להחזיק תהליך חניכה מתמשך.  

תהליכי מנטורינג בארגון, מאפשרים יצירה של תרבות פיתוח ושימור כ"א איכותי, וחיזוק החיבור הארגוני, ע"י מענה ישיר וכנה, לצרכי ההתפתחות והצמיחה של העובדים האיכותיים. 

קהל היעד של הקורס, יכול להיות מנהלים/ות בדרגי ביניים או בדרגים בכירים, אשר מספקים/ות חניכה למנהלים הכפופים להם, או לחילופין מנהלים/ות ואנשי מפתח המספקים/ות חניכה לעובדים/ות ומנהלים/ות בארגון. 

הקורס נותן תשתית לאבחון ומיקוד ביעדי צמיחה מותאמים אישית, וכלים רלוונטים מתחום האימון והפיתוח ליצירת קשר משמר ושיח מותאם ומניע.

ניתן ומומלץ לשלב קורס זה, עם קבוצת התייעצות המשכית, לתמיכה בתהליכי החניכה בתחילת הדרך. 

שירה פיתחה עבורנו את התכנים, הנחתה את המפגשים וליוותה את המנהלים לאורך כל הדרך בתהליך פיתוח המנהלים והמנטורים שערכנו בפרטנר.

זכינו לחוות את המקצוענות הבלתי מתפשרת של שירה, את הגמישות, הפתיחות לשינויים והמקצוענות חסרת הפשרות. 

לאורך כל הדרך היה חשוב לשירה לוודא כי אנחנו שמים דגש על פרקטיקה לצד תיאוריה – שילוב שתמיד כה חשוב עבור מנהלים.

זה היה עבורנו תענוג לעבוד עם שירה, ללמוד ממנה, לאפשר לה ללמד אותנו ובעיקר להרגיש שיש לנו על מי לסמוך.

דיקלה כהן , אחראית הדרכה ופיתוח חטיבתית- מטה וטכנולוגיות , פרטנר

קהל יעד: מנהליםות בשנה הראשונה לתפקיד ניהולי ראשון

משך: 4-6 מפגשים של חצאי יום/יום מלא (בהתאמה לצרכי הארגון)

תוצר: תפיסת תפקיד מותאמת בחיבור והלימה עם ערכי הארגון, כישורים חיוניים בתחום הניהול והמנהיגות, יצירת רשת תמיכה והתייעצות.

תנאי מקדים: אבחון צרכי הארגון והדרג (עד כ-6 שעות)

כניסה לתפקיד ניהולי חדש היא אירוע משמעותי, לפרט ולארגון כאחד. כל שינוי בדמות המובילה, גוררת עימה טלטלה ליחידה, שיכולה להתבטא במגוון דרכים: מעברים, עזיבות, ירידה זמנית בתפוקות, פגיעה בממשקים קיימים ועוד...

על מנת להצליח בתפקיד הניהולי, מנהל/ת צריך/ה לעבור שינוי וגדילה אישית, במספר רבדים שישפיעו גם הלאה על היחידה עליה הוא/היא אחראי/ת:

א. תפיסה נכונה של מהות התפקיד, אשר כוללת לצד ההיבטים המקצועיים, גם קבלת אחריות על פיתוח, קידום וליווי של הצוות והפרט לטובת מימוש ייעודם הלכה למעשה.

ב.  מיומנויות חדשות, הכרוכות בתפקיד וכוללות:

  • מיומנויות ניהולית חיוניות כגון ניהול זמן, בניית שגרות ניהול אפקטיביות, ניהול פרויקטים, כישורי פרזנטציה ועוד.
  • מיומנויות בין אישיות גבוהות כגון: פיתוח אנשים, מתן משוב, ניהול קונפליקטים, הנעת עובדים ועוד. 

תכנית פיתוח המנהלים/ות, כוללת את כל המרכיבים הללו, והיא תיבנה באופן ייעודי לארגון, בהתאמה למבנהו, אופיו ואתגריו הייחודיים. בהתאם לכך יבחרו גם מתודות העבודה המתאימות, אשר משלבות למידה חווייתית, עבודה קבוצתית ופרטנית, התייעצויות עם עמיתים וכיוב'...

קורס פיתוח המנהלים/ות, יכול לנוע בין מפגשים ספורים, לבין שנה אינטנסיבית ויותר. הקורס יכול לקבל חיזוק, באמצעות קיום תקופתי של פורומים ייעודיים, התומכים את המשך הלמידה וההתפתחות של המנהלים/ות. 

הקורסים ניתנים בפורמט פרונטלי מלא או היברידי, בהתאם לצורך ואופי הארגון.

תפקיד ניהולי טומן בחובו: אחריות גדולה, ריבוי משימות ולעיתים קרובות, ואף חוויה של בדידות בצמרת. זאת היות והמנהלים/ות משמשים/ות כמעין "באפר", המתווך בין מטרות הארגון וערכיו לבין דרגי השטח. 

מה, בסופו של דבר, מאפשר למנהל/ת לבטא את ההשפעה שלו/ה בתוך הסביבה שבה הוא/היא פועל/ת? נדרש ממנו/ה לקבל החלטות, להוביל שינויים ולייצר תנועה ושיתוף פעולה בין גורמים שונים ב-360 מעלות...

הכלי העוצמתי ביותר של המנהל/ת - הוא האישיות שלו/ה, העולם הערכי והרצון שלו/ה להשפיע. ולכן, זיקוק ובירור של היבטים אלו, יסייע למנהל/ת לייצר סדרי עדיפויות ודרכי התנהלות שתואמים את המטרות הארגוניות והאישיות שלו/ה. 

השלב הבא בליווי, הוא רכישת וחיזוק הכלים והמיומנויות הנחוצים על מנת להוציא את חזונו לפועל, ובמרכזם - עבודה על מערכות היחסים שהוא/היא מקיים/ת עם כל רבדי הארגון. שכן, יכולת ההשפעה של המנהל/ת תלויה ישירות באופי ואיכות הקשרים שהוא מקיים 360 (מעלות). 

תהליך ליווי מיטבי, יסייע למנהל/ת להתמודד טוב יותר עם קונפליקטים, וליצור שגרות ושיח יומיומי, המקדמים מערכות יחסים ומניעים למעורבות ופעולה. 

מהות התהליך, היא תנועה מהפנים אל החוץ: ראשית, בירור של המטרות והערכים האישיים והארגוניים והקשר ביניהם. בהמשך, הגברת המודעות לחוזקות והחולשות של המנהל/ת והתמודדות איתם, ולבסוף - סיוע בטיוב התהליכים ומערכות היחסים התומכים בהשגתם.

שירה ליוותה אותי מערכתית (פיתוח ארגוני) ואישית כמנהלת, בהתמודדות עם מגוון סוגיות ניהוליות והתפתחות ארגונית ואישית. הליווי מקצועי, אישי, מקיף, מכל הלב והנשמה, שמאפשר פתיחות ושיתוף, חשיפה לחשיבה חדשנית ושונה, חשיבה שלוקחת אותנו למחוזות איכותיים ומקצועיים.

העבודה עם שירה מופלאה וזורמת. החשיבה המשותפת והיחס האישי, כאילו אני הלקוחה היחידה באמתחתה, מאפשרת גמישות, נינוחות ושיתוף פעולה.

ממליצה בחום על עבודה עם שירה. תמצאו אישה שהיא יועצת קשובה, מקצועית, שתמיד שם בשבילכם.

מיכל שגיא חנין, מנהלת אגף פיתוח ארגוני ואו״ש בקק״ל

ארגונים שנעזרו בשירותי פיתוח המנהלים של "במקום":